信州大学学術研究院理学系 助教(テニュア・トラック) (主担当:理学部理学科生物学コース)公募要領 / Announcement for an Open Faculty Position (Application deadline: September 8, 2023)
1.公募の趣旨・背景
信州大学理学部理学科生物学コースでは、生物学の基礎を重視しつつ信州の豊富な自然環境の利を生かした教育、および、進化生態学分野、進化人類学分野、植物生態学分野、系統進化学分野、植物分子生理学分野、分子光遺伝学分野、生殖生物学分野、共生分子生物学分野の研究をおこなっております。この度、当コースの教育研究体制をさらに充実させるために、以下の要領で助教候補者を募集いたします。
2.職名・人員
助教(テニュア・トラック)1名
3.所属学系
信州大学学術研究院理学系
4.主担当学部等
信州大学理学部理学科生物学コース
5.研究分野
生化学に関連する分野
6.職務
上記分野において研究室を主宰していただくほか、博士課程、修士課程、学部(生化学に関連する講義および学生実験、演習)の教育と研究指導、共通教育科目を分担していただきます。外部資金の獲得、社会活動、国際的活動に対しても意欲的に取り組んでいただきます。また、入学試験業務をはじめとする大学運営・学部運営の業務にも参画していただきます。
7.応募資格
博士の学位を有する方、または着任時までに博士の学位を取得できる方で、生化学に関連する分野の研究実績を有する方。本学で研究室を主宰できる方。外国人の場合は日本語によるコミュニケーションができる方。将来的に信州の自然を活かした研究ができる方が望ましい。
8.採用予定日
令和6年4月1日
9.任期
テニュア・トラックの期間 5年間
10.テニュア・トラック制度について
若手研究者が自立した研究者としての経験を一定期間積んだ上で厳格な審査を実施し、その間の業績や教員・研究者としての資質・能力が高いと認められた場合に、任期を付さない職を与える仕組みです。
採用者は採用後5年目前半にテニュア審査が行われ、合格者は6年目から任期の定めのない専任教員として採用されます。テニュア審査は研究、教育、運営上の活動実績に基づいて行われます。具体的な審査基準は採用面接時に説明します。
11.待遇
給与:本学規定による年俸制とする (国立大学法人信州大学年俸制適用職員給与細則第4条及び第5条適用)
勤務形態:常勤(テニュア・トラック)、裁量労働制
社会保険等:文部科学省共済組合、雇用保険加入
12.提出書類
(1) 履歴書(書式は自由、写真貼付)
(2) 研究業績リスト(査読付き原著論文・総説、その他の論文・総説、単行本などに区分、新しいものから順に発表年次をさかのぼり記入)
(3) これまでの研究概要(A4用紙 2枚程度)
(4) 着任後の研究の抱負(A4用紙 1枚程度)
(5) 教育に関する実績と着任後の抱負(A4用紙 1枚程度)
(6) 外部資金獲得状況(研究代表者と分担者を分けて記入)
(7) 社会貢献及び国際的活動等の実績リスト
(8) 必要に応じて参考意見を伺える方1~2名の氏名、所属、連絡先(メールアドレス)
(9) 主要論文のPDF(5編以内)
※ 研究業績リストは、主要論文(5編以内)の先頭に○印をつけてください。また、著者名のうち応募者にアンダーラインするとともに、責任著者に*印をつけてください。国際的に評価の高い雑誌(Web of Scienceの直近のデータにおいて選ばれたカテゴリー内のトップ30%に入っている学術誌)には◎印をつけ、カテゴリー名と順位を記入してください。各原著論文にはDOIを記してください。
※ 応募書類は、PDFとして下記の書類提出先にメールの添付書類でお送りください。
ファイルサイズは25 MB以下とし、提出書類(1)~(9)を一つのファイルにまとめてください。
ファイル名は「応募書類(氏名).pdf」としてください。
ファイル送付後数日中に受け取りの返信がない場合には問い合わせ先へ連絡してください。
13.応募締切
令和5年9月8日(金)必着
14.選考方法
書類選考の後、選考された人には面接(研究発表及び模擬講義)による二次選考を行います。なお、面接に要する旅費は自己負担となります。
※ 信州大学は男女共同参画を推進しており、業績等(研究業績、教育業績、社会的貢献ほか)及び人物の評価において同等と認められた場合には女性を採用します。ただし、これは性別のみで優先的に採用することを認めるものではありません。
15.書類提出先
sci_r5bosyu_bio@shinshu-u.ac.jp
メールの件名は「応募書類(氏名)」としてください。
※ 応募書類掲載の個人情報は採用選考以外の目的で使用することはありません。
16.問合せ先
信州大学学術研究院理学系生物科学領域 高橋 耕一
電話:0263-37-2533 Fax:0263-37-2560
e-mail:koichit@shinshu-u.ac.jp
17.信州大学理学部理学科生物学コースのホームページのURL
https://www.shinshu-u.ac.jp/faculty/science/bio/index.html
18.その他
信州大学では、研究者がその能力を最大限発揮できるよう、研究補助者制度やメンター制度の導入による研究環境の整備を行っています。また、教職員のワーク・ライフ・バランスの推進として、学内保育施設運営、ベビーシッター派遣事業割引券の配付、大学入学共通テスト等における一時保育など男女共同参画へ積極的な取り組みを行っています。
1. Outline:
Shinshu University invites applications for an Assistant Professor position in biology at Institute of Science, Academic Assembly.
2. Position and number of openings:
One assistant professor position.
3. Position affiliation:
Institute of Science, Academic Assembly, Shinshu University
4. Department in charge:
Department of Biology, Faculty of Science, Shinshu University, Asahi 3-1-1, Matsumoto City, Nagano Prefecture
5. Research field:
Biochemistry and related fields
6. Primary tasks to be pursued:
(1) Lead in research and research supervision
(2) Education in undergraduate and graduate programs with course teaching broadly related to the research field
(3) University and research/education program administrations
7. Qualifications:
A doctoral degree, strong research achievements in the field described above, teaching abilities in Japanese language. In the future, it is desirable to be able to conduct research that makes use of the nature of Shinshu.
8. Start of Employment:
April 1st, 2024 at earliest
9. Period of employment
Five years as a tenure-track faculty member
10. Tenure-track institution
It is a system under which young researchers can apply for tenure after engaging in academic research and educational activities for a certain period. Candidates will be granted tenure if they are approved to have accrued high qualifications and academic abilities. A successful candidate hired through this recruitment program will be evaluated in the first half of the fifth year. After successfully passing the evaluation, he or she will be hired as a tenured faculty member from the sixth year onward. The evaluation will be based on the individual’s achievements in research, education, and administrative activities.
11. Employment conditions:
In accordance with the University policy.
Full-time
Discretionary Labor System
12. Documents to be submitted:
(1) Curriculum Vitae (with a portrait photo attached)
(2) List of academic achievements (categorized into journal articles, conference proceedings (refereed or not refereed), books, review articles, etc.)
Arrange in antichronological order.
(3) Summary of the research achievements (A4-size, up to two pages)
(4) Research plans (A4-size, one page)
(5) Teaching plans (A4-size, one page)
(6) List of extramural funding (each categorized into principal investigator or co-investigator)
(7) Contributions to academic societies (e.g., committee members for academic conferences and symposia)
(8) Full names and contact details (please include e-mail addresses) of two references.
(9) PDFs of major papers (maximum of 5)
· Place ○ mark on each of the major papers (up to five). Underline the name of the applicant and place * mark on the corresponding author. Place ◎ mark on each of the papers that have been published in top journals that are ranked in a selected category within top 30%. Indicate the ranking category name and the rank each.
· Provide DOI of each paper.
· Convert and combine the documents (1) ~ (9) into one PDF and send it to the following address by e-mail. The file size should be less than 25 MB in total. Name the file as "application (your name)". If you do not receive any reply within a few days, please contact the following person (Prof. K. Takahashi).
· All documents and personal information submitted will be used for the sole purpose of candidate selection. On completion of the selection they will be securely erased/discarded.
13. Deadline:
Application must be received by close of business on September 8, 2023.
14. Selection process:
Document-based screening and interviewing.
* Shinshu University promotes the participation of both men and women, though gender is not the primary factor in choosing an applicant.
15. Send to:
sci_r5bosyu_bio@shinshu-u.ac.jp
Enter the e-mail subject as "application (your name)"
16. Contact:
Prof. Koichi Takahashi
Department of Biology, Faculty of Science, Shinshu University,
Asahi 3-1-1, Matsumoto 390-8621, Japan
Email: koichit@shinshu-u.ac.jp
17. URL :
https://www.shinshu-u.ac.jp/faculty/science/english/subject/biology/
18. Others:
Shinshu University is improving the research environment by introducing a research assistant system and a mentor system so that researchers can maximize their abilities. In addition, as a promotion of work-life balance for faculty and staff, we are actively engaged in gender equality such as on-campus childcare facility management, distribution of babysitter dispatch business discount tickets, and temporary childcare in the common test for university admissions.